Візит до поліклініки та отримання електронного лікарняного: як потрапити до вузького спеціаліста

Чому не можна одразу потрапити до кардіолога, оминувши терапевта?

Практично всі чули, що з 1 квітня 2020 року в Україні розпочався другий етап медичної реформи і вузькі фахівці – ендокринологи, гастроентерологи, отоларінгологи та інші спеціалізовані лікарі можуть прийняти пацієнта тільки за направленням сімейного лікаря або терапевта (педіатра).

На практиці це означає, що коли ви приходите до поліклініки і хочете потрапити до невропатолога чи хірурга або іншого вузького спеціаліста, не можна просто зайняти чергу. По-перше, без живої черги проходять ті, хто записався до лікаря на визначений час в електронну чергу на сайті eHealth. По-друге, навіть якщо ви перечекаєте всіх і нарешті потрапите до лікаря, він вас не прийматиме безкоштовно.

Через те, що змінився принцип оплати роботи лікарів, тепер поліклініка безкоштовно обслуговує тільки тих, хто має підписану декларацію із сімейним лікарем чи терапевтом (педіатром для дітей).

Щоб безкоштовно потрапити до вузького спеціаліста пацієнт повинен спочатку отримати направлення від лікаря первинки або доктора, який лікує. Екстрена медична допомога надається безоплатно всім незалежно від наявності декларації.

У МОЗ стверджують, що програма медгарантій порівняно з медсубвенцією, збільшує фінансування на цілу низку медичних послуг: гемодіаліз, онкологічне лікування, паліатив (мобільний та стаціонарний), медичну реабілітацію. Але для того, щоб отримати ці послуги безкоштовно, треба мати направлення від лікаря.

Як потрапити до окуліста, хірурга чи іншого вузького спеціаліста?

За правилами. Спочатку потрібно записатися на прийом до свого сімейного лікаря, з яким ви уклали декларацію.

Потрапити на прийом до сімейного лікаря можна:

  • за допомогою інтернету. Для цього треба або записатися в електронну чергу на сайті eHealth або, як це роблять в деяких поліклініках – зареєструвавшись в особистому кабінеті на сайті медзакладу. Спершу слід авторизуватися чи зареєструватися на сайті;
  • зателефонувавши до реєстратури. Якщо йдеться про наступний прийом, можна узгодити його дату й час у лікаря під час першого візиту. Тоді не потрібно йти до реєстратури.
  • прийти до поліклініки та записатися в реєстратурі. Так часто роблять люди похилого віку, бо не розбираються в електронній системі або просто не мають смартфона.

У реальності. Сімейний лікар після огляду буде вирішувати: дати вам направлення до вузького спеціаліста чи ні. Але сімейні лікарі, як правило, це терапевти чи педіатри, можуть спробувати полікувати вас самостійно.

У разі, якщо сімейний лікар вирішить направити вас до вузького спеціаліста, то теоретично він може самостійно записати пацієнта на прийом, обравши вільну дату та час. Тобто за правилами сімейний лікар повинен мати доступ до електронної програми. Ідея хороша, але на практиці не всі сімейні лікарі можуть чи вміють це робити. І не всі пацієнти знають про такий обов’язок сімейного лікаря.

Якщо раніше до вузького спеціаліста треба було брати талончик у реєстратурі, то тепер електронна черга може розтягуватися на декілька тижнів. У деяких поліклініках взагалі немає вузькопрофільних спеціалістів, наприклад ендокринолога, кардіолога, окуліста. У реєстратурі часто розводять руками і радять пошукати лікаря в приватних клініках, хоча за правилами пацієнт може вимагати направлення до іншого муніціпального медзакладу районного чи обласного рівня. Хоча в такому разі проблема довгої черги постає ще гостріше.

Чи можна потрапити до лікаря без направлення?

За правилами. Можна, але не безкоштовно. Якщо у вас немає декларації із сімейним лікарем, то ви не той пацієнт, за яким ходять гроші. У такому разі можна отримати платну консультацію лікаря. Це законно. У медзакладі мають бути чітко затверджені розцінки, а сплачувати за медпослугу пацієнт має через касу й отримати чек.

У реальності. Зазвичай більшість пацієнтів, які не йдуть до приватних клінік, воліють знайти через знайомих контакти лікаря з державного медзакладу і після консультації сплачуть свій візит не через касу, а в кишеню вузькому спеціалісту. У цій старій, як світ, схемі досі нічого не змінилося.

До речі, часто лікар одразу відправляє пацієнта на аналізи чи обстеження в тій самій лікарні. Оплата відбувається знову таки не через касу, а особисто тому, хто робив аналізи.

До якого лікаря не потрібне направлення?

За правилами. Програма держагарантій передбачає, що без направлення від сімейного лікаря всі громадяни України можуть потрапити до:

  • психіатра;
  • нарколога;
  • стоматолога при гострих станах;
  • гінеколога чи акушера.

Як вже згадувалося, також без направлення від сімейного лікаря можна лікуватися у вузького фахівця, оплативши послуги.

У реальності. Буває, що на місцях дещо викривлено трактують медреформу і вимагають направлення до всіх без виключення фахівців. Тоді треба звертатися до адміністрації медзакладу.

Коли вузький спеціаліст приймає пацієнта без направлення?

За правилами. На прийом до вузького спеціаліста без направлення сімейного лікаря можуть бути записані хворі:

  • з гострими станами, які потребують невідкладної спеціалізованої допомоги. Наприклад, якщо людина зламала ногу, зазнала опіків, травмувала око. Тоді направлення до травматолога, офтальмолога чи іншого вузького спеціаліста не потрібне. Вам не мають права відмовити в наданні медичної допомоги;
  • хворі, які виписалися зі стаціонару, але ще потребують подальшого лікування та спостереження у вузького спеціаліста;
  • пацієнти, які проходять профілактичні медичні огляди перед працевлаштуванням, під час вагітності, для оформлення групи інвалідності тощо.

У реальності. Враховуючи черги в поліклініках, навіть після виписки з лікарні краще заздалегідь записатися в електронну чергу або дізнатися в реєстратурі, як без перешкод потрапити до фахівця. Для профоглядів в поліклініках зазвичай є спеціальні дні. Щоб не було сюрпризів та марно витраченого часу, краще уточнити цю інформацію до відвідування медзакладу.

Якщо ви обрали вузького спеціаліста не з поліклініки?

За правилами. Пацієнт має право обирати будь-якого лікаря, а не тільки того, який працює в поліклініці. Ваш сімейний лікар або вузький спеціаліст, у якого ви перебуваєте на обліку, повинен виписати вам направлення.

У реальності. Якщо ви обрали лікаря з відомого інституту або крупної клініки, треба зробити попередній запис. Не виключено, що ви опинитеся в дуже довгій черзі, яка розтягнеться в часі на кілька місяців. Можна звернутися до іншого лікаря або записатися на платний прийом.

Коли надається гарантоване безоплатне лікування?

За будь-яких умов медичну допомогу мають надати:

  • в екстрених випадках, коли ситуація загрожує життю людини. Для отримання екстреної медичної допомоги декларація не потрібна. Йдеться про постраждалих у ДТП, людей, які потрапили до лікарні з інфарктом або інсультом та іншими невідкладними станами.
  • якщо людина вже лікувалася в спеціалізованому закладі за направленням сімейного лікаря чи терапевта (педіатра), але потребує подальшого лікування, направлення пацієнту виписує фахівець, що її спостерігав. Наприклад, з лікарні – до поліклініки чи іншої лікарні. У такому разі лікування за цим направленням також оплачує держава.

Коли запровадять електронні лікарняні?

Міністр охорони здоров’я Максим Степанов повідомив, що система електронних лікарняних може запрацювати в тестовому режимі із серпня 2020 року.

«Зараз ми перебуваємо в режимі тестування й отримання відгуків від наших лікарень. Ми звернулися до лікарень, щоб вони протестували цю систему. Тиждень-два ми її відтестуємо, налаштуємо і вже в серпні ми плануємо запустити цю систему. Спочатку вона працюватиме в тестовому режимі – будуть і електронні, і звичайні лікарняні. У майбутньому ми досить швидко перейдемо на електронний реєстр лікарняних», – пояснив очільник МОЗ.

Як видаватимуть електронні лікарняні?

Процедура оформлення та оплати електронного лікарняного буде наступною:

  • лікар, який видає лікарняний, повинен буде підписати документ своїм цифровим підписом в електронній системі;
  • для цього лікар використовує шаблонний електронний файл, у якому автоматично виставлені терміни відкриття та закриття лікарняного залежно від хвороби. Наприклад, ОРВІ 5 днів.
  • за першого звернення електронний лікарняний листок утворюється автоматично вже закритим із готовим періодом хвороби.
  • ця інформація через реєстр в Пенсійному Фонді буде автоматично передана до Фонду соціального страхування, де одразу побачать, що людина захворіла і має отримати компенсацію;
  • роботодавець також зможе побачити в кабінеті страхувальника на вебпорталі ПФУ, що його працівник оформив тимчасову непрацездатність.

Якщо лікарняний треба продовжити?

У лікаря буде можливість за потреби продовжити лікарняний. Для цього він має утворити новий електронний лікарняний листок, який так само матиме закритий період для продовження. Тобто новий лікарняний утворюється як продовження, який буде так само мати вже визначений період хвороби.

Для хворого мало що зміниться, адже він повинен буде щоразу йти до лікаря за продовженням лікарняного.

Як роботодавець дізнається про існування лікарняного?

Найімовірніше, працівник буде сам про це повідомляти. Тоді бухгалтер має зайти на вебпортал Пенсійного фонду та за наявності електронного підпису зможе зайти в електронний кабінет і в розділі «Електронний реєстр листків непрацездатності» отримати інформацію за податковим номером фізичної особи працівника.

У такий спосіб бухгалтер має «витягнути» електронний лікарняний, уважно перевірити розрахунок, який автоматично занесений у заявку, відкоригувати його, підписати і відправити до фонду соцстраху.

В який термін буде оплачуватись електронний лікарняний?

Фонд соціального страхування повідомив, що перевів виплати лікарняних та декретних у оперативний режим. Виплати здійснюються протягом одного робочого дня.

При цьому у ФСУ зазначили, що відповідно до законодавства про загальнообов’язкове державне соціальне страхування, фінансування матеріального забезпечення має здійснюватись упродовж 10 робочих днів з моменту прийняття заяви-розрахунку.

У реальності. Поки система працює в тестовому режимі, паралельно будуть прийматися й паперові лікарняні. Наразі лікарі отримують електронні підписи та навчаються правильно заповнювати електронні лікарняні. Пацієнтам лишається сподіватися, що лікарі та бухгалтери швидко опанують нові знання, а програмні збої в системі будуть траплятися нечасто та їх можна буде без проблем виправити.

 Джерело